Pemprosesan Mi Kunig

Isnin, 9 November 2009

Mi kuning merupakan makanan yang boleh dianggap agak popular dikalangan masyarakat kita. Boleh dikatakan setiap restoren atau kedai makan ada menyediakan menu yang berkaitan dengan mi. Sebut saja, pasti ada.. mi goreng, mi sup, mi tomyam, mi bandung dan bermacam - macam lagi.

Di Malaysia, Industri perusahaan mi kebanyakkannya dipelopori oleh tauke cina yang rata-rata mempunyai kilang dan peralatan yang automated serta mengeluarkan produk dalam kapasiti yang besar. Terdapat juga pengusaha mi dikalangan orang melayu tetapi bilangannya agak sedikit dan saiz perusahaan pula kecil. Banyak faktor yang menjadi penyebab kepada situasi ini dan salah satu darinya adalah modal. Aku akui untuk membangunkan sebuah kilang mi yang lengkap dengan peralatan moden memang menelan kos yang tinggi. Tambah pula kalau kilang tersebut bertaraf GMP (Good Manufacturing Practice). Lagi la tinggi kosnya. Hal ini bukan untuk perusahaan mi sahaja bahkan mana-mana perusahaan pun.

Walau bagaimanapun, penglibatan orang melayu dalam industri ini perlu dipertingkatkan. Bukan apa, selain dari memartabatkan taraf ekonomi bangsa kita, ianya juga merupakan satu fardhu kifayah yang perlu diberikan perhatian dalam menyediakan makanan Halal. Bayangkan mi yang kita makan selama ini dikeluarkan oleh orang cina yang tidak tahu status halalnya. Dalam aspek ekonomi pula, perusahaan mi dilihat agak berdaya maju. Saiz pasaran domestik mi dan pasta pada 2007/2008 yang diunjurkan bernilai RM672.6 juta dengan kadar pertumbuhan yang selesa iaitu 4.5%. Itu belum lagi pasaran eskport. Seharusnya peluang ini direbut oleh orang kita memandangkan saiz pasaran halal cukup besar (lebih kurang RM600 bilion).


Menyedari hakikat itu, tergerak hati aku untuk mempelajari kaedah membuat mi. Bukan niat untuk membuka kilang mi tetapi untuk knowledge aku sendiri. Sebagai seorang RO aku perlu persiapkan diri dengan ilmu seperti ini untuk dicurahkan kepada yang memerlukan. Mi yang aku buat ni bukan sebarang mi tapi mi yang ada nilai tambah. Aku namakan ia sebagai mi bawang...


Pada dasarnya proses membuat mi mudah saja. Bahan yang aku gunakan adalah tepung gandum, natrium silikat, natrium karbonat, garam, air dan bawang (boleh juga guna bahan lain). Ini just R&D, dimana aku try guna bawang untuk memberikan nilai tambah kepada mi. Kaedah membuat mi yang aku gunakan adalah seperti carta alir di bawah;



Carta alir pemprosesan mi kuning

Mencampurkan mi dengan minyak

proses menggaul

1 comments:

Unknown berkata...

menarik? ko buat di mana ni?

Catat Ulasan

 

Navega