Tentang Dia

Sabtu, 14 November 2009

Pernah korang mendengar lagu Tentang Dia nyanyian Melly Goeslow??? Kalau tak pernah, korang masuk saje youtube atau download saje dari internet, pastu korang dengar. Nak dengar berapa kali pun tak kisah, FOC pulak tu.. Betapa nikmatnya kita hidup di zaman IT ni kan.. Pada aku lagu tu best la jugak.. Tapi bukan aku nak komen pasal lagu tu di sini.. Cuma sebagai intro cerita aku kali ni. Perasan atau tidak korang setiap hari pasti kita akan memperkatakan sesuatu tentang dia. Siapakah Dia??? Mungkin boleh jadi ibu, bapa, saudara, kawan, lawan atau mungkin juga kekasih..
Pada aku, dia yang aku maksudkan disini adalah diri aku dan keluarga yang aku sayangi... Di usia aku yang baru nak menjangkau 30 tahun (masih muda tu) aku telah lalui pelbagai kenangan pahit dan manis. Banyak yang aku pelajari dan masih banyak juga yang perlu aku pelajari. Mungkin korang tidak begitu mengenali aku (kecuali rakan rapat). Sebenarnya, aku seorang yang simple dan low profile. Berasal dari kampung nun jauh di Utara dan dibesarkan dalam sebuah keluarga yang sederhana. Aku anak yang paling tua dalam keluarga yang mempunyai empat adik beradik. Dari perwatakkan, orang sering mengatakan aku seorang yang pendiam. Pada aku diam lebih baik dari bercakap benda-benda yang tidak berfaedah dan boleh menyakitkan hati orang lain. Entah la... Bagi yang kenal, korang tahu aku macam mana...

Dalam bab bersosial, aku mengaku, memang aku tak berapa pandai. Mungkin sebab tu jugak aku tak ramai kawan. Kawan yang ada hanyalah ex-coursemate, ex-roomate (dikolej), colleages, dan kawan - kawan masa aku sekolah dulu. Mungkin aku perlu improve bab ni. Dari segi penampilan ada yang mengatakan aku ni cool, mature dan macho (kui...kui... kui). Ha.. bab yang ni aku memang mengaku (bukan nak riak). Kalau tidak tak kan la awek boleh tertarik kat aku.. (Ewah.. ewah... perasan la pulak). Tapi yang pasti awek tu adalah wife aku sekarang.. Alhamdullilah, Aku kira bertemu jodoh diusia yang muda juga la (25 tahun). Sebenarnya bukan senang juga aku nak tackle wife aku ni... kira power juga la ayat aku.. Mujur la mak mentua dengan bapak mentua aku pun sporting habis.. Kalau tidak susah juga beb... wife aku ni plak anak pompuan tunggal.. Al maklum saja la... Kini aku hidup bahagia disamping insan yang bernama Wan Haishah Norain dan Muhamad Hanif Asyraf (tak lama lagi Asyraf dapat adik)

Pada aku, hidup ini umpama satu percaturan dan kita sebagai hamba Allah yang dianugerahi akal dan fikiran seharusnya bijak membuat percaturan. Mudah saja, kalau kita nak senang kita akan dapat kesenangan dan begitu juga sebaliknya. Dengan syarat kita berusaha untuk mencapai apa yang kita mahu serta jangan lupa berdoa kepada Yang Maha Esa kerana hanya usaha yang diiringi doa saja yang akan membuahkan hasil. Itulah prinsip aku...




Aku dan wife sewaktu bercuti di Cameron Highland

Melayan Kerenah Muhamad Hanif



Di sebuah kedai bunga






























0 comments:

Catat Ulasan

 

Navega